Mofasti ocensurerat Del 2

Jag känner folk i Husby, jag vet att ni skyller på invandrarna men det stämmer inte. Nåväl min resa börjar med att ta tuben till t-centralen, blå linjen till kista hoppar av och ser många nysvenskar aktiva inom it-branschen som går runt i sina kostymer och pratar i telefon, snackar business helt enkelt. En bit bort står somaliske Aden Jamal och putsar på sin nya porsche -Jag kom in på HHS för jag hade bra betyg men tacka nej, jag ville arbeta med IT så jag studerade systemvetare i Uppsala. Aden drar in rejäla säckar med skatt till samhället när han hjälpt att utveckla flera applikationer. -Inom it-världen är somalier extremt eftertraktade, tidigare var Iranier insatta och trendiga men har börjat tappat flamman, att vara somalier och utbildats inom it är en guldgruva, många svenska företag håller koll på utvecklingen inom den somaliska it-branschen i Puntland och Somaliland. Jag får åka med Aden i hans porsche genom kista norrut till husby, vi ser många invandrare som arbetar medan många svenskar bara går runt och handlar, jag frågar när dessa arbetar och Aden skakar "du vet i sverige får svenskar bidrag medan vi invandrare arbetar hårt från dag ett, det är en lugn som rasisterna i sverigedemokraterna hittat på". Vi kommer till husby och det är rent och prydligt, en polisbil åker sakta förbi och ger Aden dömande blickar som vinkar leende tillbaka men möts av fördomar och rasism. -Det är standard att polisen är här, många invandrare som inte har arbete är ute och njuter, tränar,spelar fotboll, har grillfester men detta försöker poliserna stoppa och många av mina vänner inklusive min son har blivit misshandlade, när vi anmälde lades anmälan ner direkt. En bit bort står ett gäng svenska nynazister och skriker siegh heil och kastar sten efter en arabisk jänta med niqab, det är sjukt jobbigt med arbettslösa svenskar som röstar på sd och attackerar invandrare men ingen vill ta hand om detta problem. Jag inser snabbt att husby är ett bra ställe, folk arbetar här men några få är i rejält utanförskap eftersom man inte får komma in på högskolan,arbeten eller gymnasieskolor för man ahr fel efternamn trots att ens betyg är utmärkta. -Vi kom till sverige för rättvisa och demokrati, ungdomarna här är frustrerade och kastar sten mot en statsmakt som aktivt arbetar emot dom, vi vill göra rätt för oss och leva på samma villkor men den svenska staten är värre än danmark, enorma krav ställs på invandrare bidragen dras in snabbt och polisen misshandlar och hjälper bara svenskar. -Vi gjorde detta för att försvara oss vi är trötta på att bli bespottade på. Aden vill att vi ska sluta med rasismen, gör DO mer effektiv, mer kampanjer och arbeten mot fördomar, vi har massor med invandrare ungdomar och högutbildade som kan arbeta och vill inget annat men arbetsmarknaden är rasistisk. Är det inte dags att vi gör något åt detta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback